دانشگاه علوم اسلامی رضوی
منوي اصلي
اطلاعيه هاي مهم
 
 
 كتابخانه و مركز اطلاع رساني 
 
 
رئيس اداره كتابخانه و مركز اطلاع رساني

 

 

غلامحسين امانتي
مدرك تحصيلي: كارشناسي ارشد

 تلفن محل كار : 354 داخلي 05112218990

 پست الكترونيكي:hoam1352@yahoo.com

 نشاني: حرم مطهر - دانشگاه علوم اسلامي رضوي - ساختمان شماره 2. 

 

تاریخچه
قدمت كتابخانه دانشگاه به زمان تأسيس مدرسه علميه ميرزاجعفر (1231 ق) برمي‌گردد و ميراثي ماندگار از فرهنگ گذشتگان مي‌باشد. تعدادي از نسخ خطي نفيس كتابخانة ميرزاجعفر و خيراتخان به منظور حفظ و نگهداري اين آثار و استفادة بهينه در سال 1363 با نظر اولياء امور به بخش كتب خطي كتابخانه آستان قدس رضوي منتقل گرديد و كتابهاي چاپ سنگي و چاپ قديم اوليه كتابخانه دانشگاه علوم اسلامي رضوي را تشكيل داد.
هم‌اكنون كتابخانه از نظر مكان و منابع توسعه بسياري پيدا كرده است. كتابخانه در حال حاضر با ايجاد سه سالن كتابخانه تخصصي، سالن قفسه باز و سالن تحقيقات (كتابخانه مركزي) فضاي مناسبي را جهت اطلاع‌رساني اساتيد، دانشجويان، طلاب و كاركنان دانشگاه فراهم ساخته است. اين مركز هم‌اكنون به سيستم‌هاي جديد اطلاع‌رساني مجهز بوده و اطلاعات كتابشناسي كتابخانه ملي، كتابخانه مركزي آستان قدس و كتابخانه‌هاي وابسته آن را در اختيار مراجعان و دانش‌پژوهان قرار مي‌دهد.
عمده منابع موجود در كتابخانه مربوط به رشته‌هاي علوم قرآني و حديث، فلسفه و كلام ، حقوق، زبان و ادبيات عربي، تاريخ، علوم حديث، ادبيات فارسي، فقه و مباني حقوق اسلامي مي‌باشد.

اهداف

  •  پشتيباني اهداف آموزشي و پژوهشي و فرهنگي دانشگاه از طريق تأمين نيازهاي اطلاعاتي اساتيد، دانشجويان و ساير كاربران.

  •  به كارگيري شيوه‌هاي نوين كتابداري و اطلاع‌رساني و تكنولوژي پيشرفته در جهت استفاده بهينه از نيروي انساني، منابع و امكانات به منظور افزايش سرعت اطلاع رساني و دسترسي مطلوب به منابع و اطلاعات و عرضه فعالانه خدمات.

  •  گردآوري مجموعه‌اي غني از منابع اطلاعاتي علمي و مرجع در زمينه‌هاي رشته هاي تخصصي دانشگاه و ارتقاء سطح كمي و كيفي آن در جهت پاسخ‌گويي هر چه بيشتر به نياز مراجعان.

وظايف

  •  شناسایی و گردآوري منابع مرجع و غیر مرجع شامل: کتاب‌ها، نشریات، پایان‌نامه ها و جزوات فارسی، انگلیسی و سایر منابع مورد نیاز مراجعين كتابخانه.

  •  سازماندهی (فهرست نوسی و رده بندی) منابع موجود در کتابخانه بر اساس استانداردهاي مصوب به منظور بهره‌برداری بهینه از آنها.

  •  اطلاع‌رسانی مناسب و به موقع به منظور آگاه کردن مراجعان از منابع جدید و ارائه خدمات کتابخانه‌ای.

  •  تلاش در جهت فراهم آوردن امکانات و تسهیلات کافی و مناسب برای استفاده از منابع در داخل کتابخانه.

  •  فراهم آوردن امکانات امانت کتاب و راه‌اندازی سیستم امانی کتاب.

  •  تأمین خدمات مورد نیاز مراجعان از قبیل ارائه کتاب، پاسخ‌گویی به سؤالات و جست و جو در منابع.

  •  تنظیم منابع به گونه‌ای که آسان و با بهترین نحو ممکن قابل دسترسی باشد.

  •  شرکت در نمایشگاه های کتاب داخلی و خارجی و شناسایی و خریداري تازه ترین منابع مورد نیاز.

  •  وجین کردن، آفت‌زدایی، ترمیم و صحافی منابع، حفظ و نگهداری منابع و اسناد.

  •  گردآوری و تجزیه و تحلیل آمار فعالیت‌های کتابخانه و گزارش آن به مقام مافوق.

  •  تدوین سیاستها و آیین‌نامه‌های لازم در ارتباط با خدمات و فعالیتهای کتابخانه و پیشنهاد آن به مراجع ذی ربط.

  •  برآورد بودجه سالانه و پیشنهاد آن.

واحدهاي سازماني

نمايش پلكاني 

الف. بخش فني

  •  ثبت.

  •  فهرست نويسي.

  •  آماده سازي.

ب. بخش خدمات عمومي

  •  كتابخانه مركزي (داراي قسمتهاي گردش و امانت كتاب).

  •  كتابخانه تخصصي (داراي قسمتهاي كتابهاي تخصصي، كتابهاي مرجع فارسي و لاتين، آرشيو مجلات، پايان نامه ها).

  •  اطلاع رساني رايانه اي.

  •  امانت سي دي و نوار كاست.

ج. بخش سفارشات

  •  سفارشات

نمايش نموداري

كارشناسان و متصديان
 

   

 نام و نام خانوادگي

سمت

تحصيلات

شماره تماس

حسن خانلقي

كارشناس نرم افزار و اطلاع رساني كارشناسي 344 داخلي 05112218990

 محمد كاظم سبحانيان

كارشناس گردش و امانت كارداني  349 داخلي 05112218990


متصدي امانت سي دي و نوار كاست
318 داخلي 05112218990

 حامد رهبري شموشكي

كارشناس گردش و امانت كارشناسي  349 داخلي 05112218990

 حجت الاسلام علي اصغر صائمي

كارشناس سفارشات كارشناسي 355 داخلي 05112218990

 حجت الاسلام محمد ناصر عبدي

كارشناس آرشيو مجلات و اسناد حوزوي 343 داخلي 05112218990

باقر فولاديان

كارشناس فني كارداني 358 داخلي 05112218990

 محمد جواد محمودزاده ازبري

كارشناس نرم افزار و اطلاع رساني كارشناسي ارشد 344 داخلي 05112218990

آيين نامه ها